Dichters gezocht voor Gedichtendag 2025
Jaarthema: LIJFELIJKHEID
1. Schaatsen op de grote poel
Verschillende Aalsmeerders hebben al gehoor gegeven aan dit verzoek. We pikken er een kaart uit. Het is een afbeelding van een schilderij van de heer H. Ravesloot. Hij woont in de Vuurdoornstraat in Aalsmeer en beschrijft de Aalsmeerse plek die heel veel als onderwerp voor zijn schilderijen dient:
Watertoren 2004
Bijna dagelijks loop ik op verschillende tijden van de dag even langs de Westeinderplas. Altijd weer anders van kleur en sfeer, vooral s'avonds, wanneer de zon ondergaat zijn de luchten met zijn vaak prachtige gevormde wolkenpartijen een lust voor het oog. De markante vorm van de watertoren en de opvliegende ganzen geven een geheel eigen karaker aan de plas. Al met al, een mooie plek om steeds weer naar terug te komen. Het formaat van het schilderij, inclusief de lijst, is 70 x 50 cm, de winterafbeelding zelf is een A4-formaat.
Foto: afbeelding van werk van H. Ravesloot : schaatsers op de Grote Poel bij watertoren
2. Avondimpressie van de watertoren
Wat wordt er zoal achtergelaten in de KAARTENBAK? Net zoals in het boek en de tentoonstelling 'Een schilderachtig dorp' scoort de watertoren nog steeds zeer hoog. Dick Kootstra ziet klaarblijkelijk de KAARTENBAK als een mooie plek om reclame te maken voor zijn watertorenschilderijen.
Hij schrijft op zijn kaart: "Het schilderij: 'Avondimpressie Watertoren', de verlichte watertoren anno 2008, gezien vanaf het surfeiland kan in opdracht vervaardigd worden". Alsof de KCA een soort "marktplaats.nl' is vermeldt de schilder de prijs er zelfs bij. Dat is natuurlijk niet het doel van de KAARTENBAK. De meeste ingeleverde kaarten zijn of werken uit vroeger tijden waarop de oude plekken en gebouwen in Aalsmeer afgebeeld zijn of het zijn nieuwe werken.In het laatste geval inspireert de KAARTENBAK duidelijk vele schilders en tekenaars om penseel en krijt ter hand te nemen.
3. Greetje op de Lijnbaan
We zien een afbeelding van een olieverfschilderij van Yvonne Breugelmans met als titel "Greetje op de Lijnbaan". De eigenaar van het werk vermeldt erbij, dat het verkeersbord op de achtergrond een symbolische betekenis heeft, namelijk, dat er maar één weg vooruit is voor Greetje. Verder is er nog een ketelhuis op een Uiterwegse kwekerij, een portret van een Bekende Aalsmeerder, een magisch realistische kijk op de Chrysantensraat……
De KCA hoopt, dat er nog veel meer bezoekers zullen komen met hun kaarten met afbeeldingen van Aalsmeerse en Kudelstaartse plekken (of portretten van Aalsmeerders en/of Kudelstaarters).
Mét de bijpassende verhalen! Op de website en in de kranten zal hierover bericht worden.
Afbeelding van 'Greetje op de Lijnbaan' van Yvonne Breugelmans
4. Verleden en toekomst in een helm
Twee kaarten van werk van Joke Wegman. Het ene werk is getiteld: nr 9 met helm. Je ziet een straat met op de voorgrond een brommerhelm. Joke schrijft: "Mijn geboortehuis staat in de Chrysantenstraat nr 9. Op 25 januari 1944 zag ik daar het levenslicht. Tot mijn 12e jaar woonder ik er met mijn ouders en broer. In het jaar dat ik 40 mocht worden werd onze oudste dochter Mariëlle 16 jaar. Als 40 jarige blikte ik terug op mijn jeugd in deze straat. Tegelijkertijd ging onze puber-dochter een brommer berijden. Dit schilderij staat voor een terugblik en een toekomst die elkaar raken in het oneindige van de helm.
In 1986 had ik een tentoonstelling in Galerie Mokum waar dit schilderij te zien was. Het was een tentoonstelling die was toegezegd door galeriehoudster Dieuwke Bakker, vlak voordat zij overleed."
Toen Jan Ran (degene, die al het werk uit het boek 'Een schilderachtig dorp' inventariseerde) dit werk fotografeerde merkte hij fijntjes op: "ach, we hebben nog wel een kitschhoekje in het boek"."
Dit werk is blijkbaar niet door de selectie gekomen, navragend bij Jan Ran vernemen we, dat hij gesproken heeft over "een hoekje in het boek met curieuze zaken".
Het andere werkstuk van Joke Wegman 'Paratol' genoemd laat een verfrommeld blikje zien. Joke schrijft hierover: "Wij woonden van 1964 tot 1984 in een woonark aan de Oosteinderweg. De eigenaar van het land was Willem Tas, zijn bijnaam was Willem 'de Broodwolf'. Hoe hij aan die naam kwam weet ik niet. Het was in de tijd dat ik schilderles had aan de Vrije Academie in Den Haag. In 1981 heb ik dit blikje geschilderd dat ik vond op het 'pad' dat liep tussen de kassen waar rozen werden geteeld. Het blikje bevatte Paratol en was achteloos weggegooid. Ik vond het fascinerend genoeg om het te schilderen."
Illustraties: twee afbeeldingen werk Joke Wegman
5. De Kaartenbak
Alle werken die op de tentoonstellling te zien waren, vertellen evenzoveel verhalen en vanuit deze beelden en verhalen komen weer nieuwe verhalen voort. Dat zie je aan de kaarten die steeds meer de KAARTENBAK vullen, het zijn allemaal foto's van afbeeldingen van plekken in Aalsmeer waar een interessant verhaal of een dierbare herinnering aan vast zit. We beschrijven er hier eentje van :
Een mooie oude tekening van een oever aan de Westeinder, gemaakt in de zomer van 1930. Met als opschrift: un souvenir amical pour ElisaLotte, 28-6-30. Het is een tekening die Kudelstaarter Herman Weber in de kaartenbak achterliet. Hij schrijft: "Rietoever Kudelstaartse weg 132 - 134. Dit is een tekening / huwelijksgeschenk voor mijn (Brusselse) moeder. Gemaakt langs de Kudelstaartse weg, riet en biezen groeien weelderig. Grote velden van waterplanten in de Grote Poel, een dampende golfslag. Door de verontreiniging in de jaren 50 en de verwijdering van de waterplanten kan de oeverbegroeing niet meer tegen de 'lage Wal golfslag' op."
Illustratie: "Oever aan de Westeinder" van J.Hesterman / eigenaar Herman Weber
6. Een Uiterwegs Ketelhuis
Het wordt voller en voller in die kaartenbak, om een paar voorbeelden te noemen een atmosferisch Watertorenlandschap, een portret van een B(ekende)A(alsmeerder), winterse poellandschappen, de hervormde dorpskerk, een magisch realistisch geschilderde Chrysantenstraat, een tekening van een Kudelstaartse rietoever, de lijnbaan, de St Antoniusschool in Kudelastaart, voormalige boerderij het Kloosterhuis......Een opvallend werk is een decoratief geschilderd Aalsmeers ketelhuis, een gouache van 60 x 100 cm. Dit werk is in bezit van de Aalsmeerder Teun Zekveld en hing jaren lang op zijn vroegere werkplek in Rozenburg, het accountantkantoor Meyer en Zekveld, Aalsmeerderweg 511, later Lievaart en van Dort. Ook in het boek 'Een schilderachtig dorp' komt een hoofdstuk voor met afbeeldingen van ketelhuizen en ketels. Zo raakte Mariska de Graaf geïntrigeerd door het stelsel van buizen en leidingen van het machinewerk van de watertoren en op de tentoonstelling hangt een prachtig klein olieverfje van een ketelhuis met schoorstenen, geschilderd door Marijtje Ceelen.
De ketel in de KAARTENBAK is van de hand van Henny Weima, zij schilderde het ketelhuis van de kwekerij van haar vader (Weima & Eveleens). Dit werk hing op de eerste tentoonstelling van Aalsmeerse kunstenaars, in 1970, in de Raadhuiskelder. De exposanten waren Hans Britsemmer, Liesbeth Eilders, Miep Maarse , Joop Visser, Bert Vreeken en Henny Weima zelf. Bert en Henny organiseerden de expositie, met hulp van de Culturele Raad Noord-Holland.. Zij zaten beiden op de Rietveldacademie. De tentoonstelling werd geopend door televisie-dokumentalist Rob de Vries en de Hobo Stringband zorgde voor de muzikale omlijsting. Op de 'ketelhuiskaart' zijn ook een paar foto's geplakt van een 'installatie. Want in díezelfde tijd dat Henny 'het Ketelhuis' schilderde was zoiets erg 'in '. Zij plaatste in hetzelfde ketelhuis allerlei felgekleurde plastic bloemen, die ze dan fotografeerde. De serie noemde ze : "a matter of dirt or taste". Deze fotoreportage was toendertijd onderdeel van een milieutentoonstelling van het Nivon.
Foto: afbeelding ketelhuis Uiterweg 54
7. Woning in Vrouwentroost
Ditmaal vonden wij in de KAARTENBAK een hele reeks van afbeeldingen van werk van Aalsmeerder L.J.M Knijnenburg. De heer Knijnenburg is jarenlang voorzitter van het Aalsmeerse Rode Kruis geweest en hij was ook een tijd actief binnen het KCA. Aan de afbeeldingen te zien is hij tevens een preciese aquarellist en tekenaar die veel plekjes in Aalsmeer en omgeving heeft vastgelegd. Zo schilderde hij in 1966 een woning in Vrouwentroost. Het is een aquarel van 30 bij 40 en gemaakt op verzoek van de bewoners, de familie van der Weijden. De schilder schrijft: " Op verzoek van de echtgenote en kinderen geschilderd als cadeau voor hun vader Leen, ter herinnering aan het huis dat later zou worden vervangen door nieuwbouw. Ik kwam in die tijd regelmatig bij hen op de kwekerij waar cyclamen werden geteeld. Ik leende er soms op zaterdagen de roeiboot om in de Westeinderplas te vissen. Het schilderij is nu in bezit van één van de kinderen, waarschijnlijk dochter Truus."
In het boek is - en op de tentoonstelling was - een oud schilderij te zien van een anonieme schilder die de voormalige boerderij het Kloosterhuys vastlegde. Geschilderd begin twintigste eeuw en bij het grofvuil gevonden. Ook Knijnenburg schilderde deze boerderij, hij schrijft bij de afbeelding: "Geschilderd op verzoek van het bestuur van Kloosterhof bij de in gebruikname van het verzorgingshuis. Oorspronkelijk was het bedoeld voor in de bestuurskamer maar het hangt nu in de recreatiezaal. Bij het schilderen is gebruik gemaakt van de informatie en foto die ik van de laatste bewoners van deze boerderij mocht lenen."
Een derde voorbeeld uit de reeks tekeningen die door de heer Knijnenburg werd ingezonden is een afbeelding van een pentekening van de St. Antoniusschool in Kudelstaart. Hij schrijft
" Ter gelegenheid van de verhuizing naar de nieuwe school in 1976 aangeboden door oud schoolhoofd de heer N.Zwarthoed. De tekening hangt nu in de hal van de Antoniusschool aan de Mijnsherenweg."
Illustratie: Aquarel van L.J.M. Knijnenburg van woning in Vrouwentroost (1966)
8. Bijzondere vondst in kaartenbak: de krijttekeningen van Jantien de Kogel
Illustratie: Jantien de Kogel
Wel 22 afbeeldingen van Aalsmeerse plekjes werden door tekenares Jantien de Kogel in de kaartenbak in het Oude Raadhuis achtergelaten. In prachtige pastelkleuren op - zo lijkt het - wat ribbelig papier verbeeldt ze op geheel eigen wijze het dorp Aalsmeer. De hervormde kerk, de katholieke kerk, de verschillende molens, het Oude Raadhuis, het Raadhuisplein….noem maar op. In 1996 tekende ze de Hervormde dorpskerk, vanaf de linkerzijflank gezien, met de boompjes ervoor. In hetzelfde jaar legde ze het uitzicht op deze kerk vast vanuit de Chrysantenstraat nummer 3, het adres van opdrachtgeefster Jeanette Sparnaay.
Illustratie: Jantien de Kogel
De Rooms-katholieke kerk op de Stommeerweg met het klooster ernaast lijken haast wel lichtgevend, in geel en oker afgebeeld. Het Raadhuis en plein, gezien vanaf de van Cleeffkade krijgt met de ogen en handen van Jantien een geheel nieuw élan. Een mooie compositie is door haar gemaakt van de overblijfselen van de korenmolen 'de Zwarte Ruiter' aan de Mr.Jac.Takkade. Die zouden wat triest moeten stemmen, maar niet bij Jantien hoor, bij haar stráált de geamputeerde molen. Korenmolen 'de Leeuw' staat wél geheel compleet en in alle kleuren van de regenboog pront in het midden van de afbeelding.
Jantien de Kogel laat weer eens een geheel andere visie op het Aalsmeerse zien, haar tekeningen maken zeer zeker nieuwsgierig.
9. Portret van Wim van Leeuwen
In het boek 'Een schilderachtig dorp' van Jan Willem de Wijn en Jan Ran is het laatste hoofdstuk gewijd aan portretten van Kudelstaarters en Aalsmeerders. De Kudelstaarters hebben daarbij de overhand. Het zijn vooral de portretten van Anneke Kempes en An van Beeck Calkoen die de laatste bladzijdes van het boek sieren. In de KAARTENBAK zijn nog maar een paar portretten te vinden. Het meest opvallende portret is een afbeelding van een aquarel gemaakt van Wim van Leeuwen, een bekende Aalsmeerder, vooral in Doopsgezinde kringen.
De aquarel van de hand van Henny Weima neemt een prominente plaats in in zijn huis in….Kudelstaart!
De mierenmachine
Op de aquarel zie je Wim van Leeuwen afgebeeld voor een samengesteld landschap, dat de vier seizoenen uitbeeldt.Uit zijn hoofd groeien draden waaraan zwarte mieren groeien, één draad mondt uit in een veel grotere en haast vlinderachtige transparante mier.
Illustratie: Mierenmachine, Aquarel van Henny Weima
Op de kaart bij de Kaartenbakafbeelding is te lezen:
Deze aquarel is gemaakt naar aanleiding van de Mierenmachine, een object dat Henny Weima en Wim van Leeuwen in 1973 maakten. Die machine bestaat uit zwarte mieren, gemaakt van kleine zwarte kralen met één grote transparante mier gemaakt van doorzichtige kralen. Deze mieren zitten vast aan een mechaniek dat de mieren laat ronddraaien. Voor het technische gedeelte was Wim in actie gekomen. Als beloning maake Henny deze aquarel voor hem.
10. IJs en sneeuw in de Fortbocht….….
In de kaartenbak vonden we de afbeelding van haar schilderij 'Fortbocht, winter 2008'. Heel mooi getroffen: ijs, sneeuw en wit berijpte bomen.
De Kudelstaartse Nel Bruinsma neemt sinds 2003 les bij schildersclub 'Jacobs Woude' in Woubrugge. Haar docent is beeldend kunstenaar Ton Hendriks.
Illustratie: Fortbocht, winter 2008 / Nel Bruinsma
Een andere kaart die zij in de bak achterliet laat een afbeelding zien van de Nederlands Hervormde Kerk en Zorgcentrum Aelsmeer, broederlijk naast elkaar, gezien vanaf het kanaal en duidelijk in de herfst geschilderd. Op de voorgrond staan, zeer herkenbaar, grote pluimen in de tuin aan de waterkant.
Illustratie: Nederlands Hervormde Kerk en Zorgcentrum Aelsmeer / Nel Bruinsma
Jaarthema: LIJFELIJKHEID
De straat op het doek, met penseel en spuitbus
Boogiewoogie
Timeless Jazz